A Walter Holding Kft. történetének előzménye 1971-re nyúlik vissza, amikor a Mohács melletti, 130 fős Sárok nevű falucskában idősebb Walter József sírköves kisiparosként kezdett önálló vállalkozásba. A családfő műkőből készített sírköveket kezdetleges eszközökkel és módszerekkel, azonban rendíthetetlen szorgalommal és becsülettel dolgozott. Ifjabb Walter József édesapja nyomdokaiba lépve Pécsett tanulta ki a kőfaragó mesterséget, 16 évesen pedig eldöntötte, hogy szakmája legjobbjává válik. A sorkatonai szolgálat letelte után teljes erőbedobással vetette bele magát a munkába, ekkor még édesapja irányítása mellett. 1996-ban édesapja egészségi állapotában bekövetkezett változások miatt ifjabb Walter József egyedül vitte tovább a céget. A fordulat személyes életében és a vállalkozáséban is jelentős változást hozott: a generációváltás mellett a cég az építőiparban is megmérette magát, konyhapultokat, kandallópárkányokat és épületdíszítő köveket készített. A portfólióbővítés sikeresnek bizonyult, a sok megrendelés 1999-ben lehetővé tette az első telephely létrehozását is. Walter József modern CNC-vezérlésű márványvágó gépet vásárolt, illetve teherautókat, amelyek nagyban növelték a munka hatékonyságát. Az első komolyabb megrendelést 2002-ben kapta a cég, amikor felkérést kapott a Nemzeti Színház 1500 méternyi lépcsőkorlátelemeinek elkészítésére. Ekkoriban már plázák, kaszinók kivitelezésének is állandó szereplőivé váltak.
2005 környékén azonban olyan ingoványossá vált az építőipar, hogy Walter József inkább leépítette a vállalat tevékenységi körének ezen részét. „Elhatároztam, hogy morzsákból fogok nagy kenyeret gyúrni” – meséli.
Új üzletág a portfólióban
A váltás nagyszerűen sikerült. A vállalat kisebb munkákat vállalt el, hat fővállalkozóval dolgoztak együtt, amelyek stabilan szállították a megbízásokat a sároki cég számára. A folyamatos megújulás képességének a sikerét bizonyítja, hogy a cég mára egy 50 munkatársat foglalkoztató kő- és kegyeleti szolgáltatásokat nyújtó centrummá alakult, amely a temetkezési szolgáltatás és temetőüzemeltetés mellett folytatja a sírkő- és síremlékkészítést is. Nemrég pedig új üzletág kiépítése is megkezdődött: épületdíszítő elemekkel egészül ki a termékkínálat, a Walter egyedi, méretre gyártott párkányokkal jelent meg az online piacon. A tervek szerint viszonteladókat is kiszolgálnak a párkányos üzletág bővülése érdekében; az első eredmények már láthatóak, még Szlovákiában is sikerült partnereket találni.
Ami a jövőt illeti, egy üzemcsarnok építése szerepel a célok között, amelyet olyan CNC gépekkel szerelnek fel, amelyek vágásra és csiszolásra is alkalmasak. A cég működésének és jövőjének tervezése tehát folyamatosan napirenden van. A banki hitelek tekintetében mindig nyitottságot mutatott a cégvezetés, a hitelek tették lehetővé Walter József számára, hogy amikor szükség volt rá, akkor dinamikusan fejleszthesse cégét. Emellett saját és munkatársai képzésére is nagy hangsúlyt fektet. A tudatos vállalatépítést a siker alapfeltételének tekinti. „Sokáig erőből működtettem a vállalkozást, naponta 18-20 órát dolgoztam.
Aztán tanulni kezdtem, marketinget, vállalatirányítást, értékesítést, ennek tudatában kezdtem meg az átszervezéseket. Trénerek, vállalatépítő segítségét is igénybe vettem” – meséli.
Átörökíthető céget épít
A befektetett idő és pénz alaposan megtérült. A vállalatvezetés területén történt szemléletváltás után egy évvel a cég megduplázta a bevételeit: 2022-re 670 millió forintos forgalmat realizáltak. A cégvezetésben is változtatások történtek, egy tulajdonosoktól független, de tulajdonosi kontroll mellett működő menedzsment irányítja a vállalkozást, megadva a lehetőséget annak, hogy a családtagok bármikor tulajdonosként vagy a menedzsment tagjaként részt vegyenek az irányításban. Walter József egyelőre nem gondol a generációváltásra, huszonéves fia azonban már a vállalat menedzsmentjének tagjaként vezeti a párkányos üzletágat, a gyártás és logisztika szervezését látja el. Mindezekkel együtt az ügyvezető terve az, hogy egy olyan céget építsen, amely önállóan is képes működni, átörökíthető a következő generáció számára, így hosszú távon is biztosítható a működőképessége. „Gyakran megkapjuk, hogy a temetkezési szolgáltatásra folyamatosan van igény, ezért könnyű nekünk. Azonban, ha ez igaz lenne, akkor egyetlen temetkezésre vagy kegyeleti szolgáltatásra szakosodott cég sem menne csődbe. A valóságban azonban minden vállalkozást lehet jól és rosszul csinálni. A halál valóban biztos, a vállalkozás sikere azonban korántsem az” – magyarázza Walter József.
Alkalmazkodás és alázat
Egy vállalkozás sikeréhez valóban sokkal többre van szükség a szerencsénél. Walter József nem is igen hisz a szerencsében, a sikert a tudás és a belefektetett munka eredményének tekinti. A munkához pedig a rendületlen hit az, ami erőt ad számára. „Ne homokra, hanem sziklára építsünk. A viharra pedig fel kell készülni, még annak megérkezése előtt” – summázza.
A mohácsi cég sikere valóban nem a szerencsén múlott, sokkal inkább a gyors alkalmazkodás képességén, a munka iránti alázaton. Mindezek mellett a szavahihetőség, ügyfélközpontúság az, ami megerősítette a cég helyzetét a piacon. Walter József édesapjához akkor is ragaszkodtak az ügyfelek, amikor falujukat kishatárátlépő igazolvánnyal lehetett csak megközelíteni a határok szigorú ellenőrzése miatt. Az ügyfelek mellett a munkatársaik megbecsülése a cég egyik alapértéke. Ennek tudható be, hogy a munkatársak között alacsony a fluktuáció, a fejlesztések miatt inkább az új munkaerő érkezése a jellemző.
Walter József a válságok mindent legyűrő erejében sem hisz. „Azt gondolom, hogy akkor van válság, ha a fejekben válság van. Ha rendet teszek magamban, átgondolt stratégiát követek az életemben, akkor nem lesz semmi akadálya a sikernek” – magyarázza. Szerinte felesleges arra várni, hogy a világ és a körülmények megváltozzanak körülöttünk – a siker záloga az, hogy nekünk kell olyan világot létrehozni magunk körül, amely megfelelő és támogató.