MANOOI_3 edited ed 2.jpg

A Manooi Zoltai Judit és férje, Héder János közös vállalkozása. Az Iparművészeti Egyetemen végeztek (ma MOME), János belsőépítészként és építészként, Judit pedig a szilikát tanszéken, ahol már akkor is üveggel, kerámiával és porcelánnal foglalkozott, mindkettőjüket a fény, a világítótestek érdekelték a leginkább. 2006-ban az Artica nevű cég számára elkészítették első, azóta is egyik legsikeresebb modelljüknek számító lámpájukat, amely a cég standját díszítette az EuroShop nemzetközi kiállításon. Itt akkora sikert aratott az azóta is ARTICA néven futó csillár, hogy elhitték, érdemes ezzel hosszabb távon is foglalkozni. „Az első lámpát otthon raktuk össze az alagsorban, ami igazi garázsműhely volt. János meg én kézzel rakosgattuk rá a kristályokat, imádtuk csinálni” – mesél a kezdetekről Judit. Ezek után alapították meg a Manooi-t, és az első csillár különleges formája azóta a cég ismert logója és megkülönböztető jele lett a luxuspiacon. Emellett minden általuk készített csilláron megtalálható egy darab pontosan ilyen alakú kristály, amit a Swarovski gyárt számukra, ez is igazolja a darab eredetiségét.

Életet adni a térnek

A vállalkozás gyors sikere a tulajdonosok szerint annak is köszönhető, hogy Héder János építészként már túl volt több száz projekten, így nagyon jól értette, hogy hogyan kell és érdemes egy csillárt, vagy egy világítótestet berakni egy adott térbe. „Mi nem csak egy dizájnterméket adunk el, annak működnie kell a térben, hiszen ha nincs fény, hiába van egy gyönyörű kanapéd, szép tárgyaid. A fénnyel lehet életet adni az adott térnek, és minket ez foglalkoztat” – mondja Zoltai Judit. János ötlete volt, hogy kristállyal kezdjenek foglalkozni, az érdeklődésnek gyerekkori gyökerei vannak: a nagymamájának volt egy kristály papírnehezéke, amit gyerekként meg sem foghatott, így amikor később megkapta az anyukájától, annak több szempontból is szimbolikus jelentősége volt.

Keresztúri Ferenc sales manager szerint a mai napig az építészeti háttér adja az egyik legnagyobb előnyüket a versenytársakhoz képest: sokan a házuk, lakásuk terveivel érkezve keresik meg őket, hogy az adott térnek, berendezésnek leginkább megfelelő világítótesteket tervezzék meg számukra. Jelenleg szinte pontosan fele-fele arányban adnak el egyedi tervezésű és standard termékeket, ugyanakkor utóbbiak esetében is minden modellnek saját története van.

A legrangosabb kiállításon startoltak

A Manooi már 2009-ben kijutott a milánói Salone Internazionale del Mobilé-ra – ami a világ legjelentősebb design bútorkiállítása, kizárólag meghívásos alapon lehet bejutni a kiállítók közé –, és azóta is stabilan mindig jelen vannak, idén például egyedüli magyar cégként. „Ennek a hatalmas presztízs mellett azért is van nagy jelentősége, mert látva a 150-200 négyzetméteres standunkat, ami nagyjából egy budai családi ház árába kerül, a potenciális vevő nem kételkedik abban, hogy megbízhat bennünk, biztosan kiváló minőségben el fogjuk készíteni számukra, amit előre kifizetnek” – mondja Zoltai Judit.

Az azonnali nemzetközi megjelenésnek köszönhetően az eladásaik több mint 90 százaléka külföldre történik, és volt néhány év, amíg gyakorlatilag kivonultak a magyar piacról, mivel úgy ítélték meg, idehaza nem ismerik el annyira a művészeket, mint a nemzetközi színtéren. Az utóbbi néhány évben ebben pozitív változásokat tapasztaltak, így újra koncentrálnak a hazai piacra is.

funfact__0000s_0029_Manooi-Kft..png

Termékeik leginkább azokban az országokban tarolnak, ahol a kristály maga is népszerű termék a luxuspiacon, például az orosz ajkú területeken, az arab vagy a távol-keleti országokban. Kína kifejezetten erős felvevőpiac számukra, ahol az igazán gazdagok körében presztízst jelent eredeti európai brandeket vásárolni. „Külföldön sokszor bekerülünk állami projektekbe is, Abu Dhabiban például a legfelsőbb bíróság épületében van csillárunk, és hotelekben, éttermekben, kaszinókban is megtalálhatók Manooi lámpák, de a vevők jelentős része magánszemély. Ázsia mellett Európában és az USA-ban is erősek vagyunk, büszkék vagyunk rá, hogy Japánban három helyen, és többek között Dél-Afrikában, Ausztriában, Melbourne-ben is jelen vagyunk showroomokban” – mondja Keresztúri Ferenc. A lámpák áraiban nagy a szórás, hiszen a falikaroktól az 500 kilós grandiózus csillárokig terjed a körülbelül 60 féle modellből álló paletta, amelyek különböző méretekben kérhetőek, és ha valaki egyedileg szeretné megterveztetni a lámpáit, az akár több száz munkaórát is jelenthet a csapat számára. Az viszont az összes lámpára igaz, hogy a legmagasabb minőségű anyagokat használják a gyártáskor.

Szolgáltatást nyújtanak

Bár Zoltai Judit szerint neki és férjének is van érzéke az üzlethez, egyikük sem képzett ilyen téren. Éppen ezért több szakember is segíti őket, egy évtizede együtt dolgoznak például egy külső szakértővel, aki támogatja őket a céget érintő stratégiai döntések meghozatalában. A világítótestek tervezése és kivitelezése több csapat együttes munkája: formatervezők, építészek, 3D-s modellezők, dizájnerek dolgoznak a tökéletes eredményért, a lámpák mindegyikére végül kézzel kerülnek fel a kristályok. „Mi nem csak lámpát árulunk, hanem szolgáltatást nyújtunk. Már a tervezés egészen korai szakaszától részt veszünk az ötletelésben, javaslatokat adunk, szakmai támogatást tudunk nyújtani egészen a projektek végéig, sőt még utána is fogjuk az ügyfelek kezét.

Ez a magas minőségű kommunikáció és szakmai háttér, ami megkülönböztet minket sok más cégtől” – mondja Zoltai Judit, akit önmagában soha nem motivált a pénz, de tapasztalata szerint a munka és az értékteremtés végül az anyagiak terén is kifizetődik.

A közeljövőre nézve az foglalkoztatja, hogy a nemzetközi művészeti színtéren növeljék az elismertségüket, emellett éppen új székházat építenek a cég számára. „A leginkább mégis az érdekel minket, hogy aki megveszi a lámpánkat, az örüljön neki, legyen vele boldog és elégedett” – hangsúlyozza.

arbev_Manooi Kft.png