DSC_4914__styro-tex.jpg

Hubay Zoltán világéletében vállalkozó volt. Vendéglátósként kezdte Mezőkövesden a Zsóry Gyógy- és Strandfürdőben, ahol egy nádfedeles kis borozót üzemeltetett. Fiai is itt dolgoztak nyaranta, ám az üzemeltető a hangulatos vendéglátóhely területére gyerekmedencét építtetett, Hubay Zoltánnak pedig új lehetőségek után kellett nézni. Ekkor kezdett a kötöttáru gyártás felé fordulni. A kétezres évek elején gyorsan felfutott frissen alapított üzeme, amely exportra gyártott kötött pulóvereket, 2003-ra elérte az egymilliárd forintos forgalmat, és 250 főnek adott munkát. A cégvezető okkal remélhette, hogy ezen a területen már háborítatlanul tud majd növekedni, ám 2005-ben az Európai Unió, amelynek egy éve már Magyarország is a tagja volt, feloldotta a belső piacait védő kvótákat, szabad utat adva a kínai áruknak a kontinensen. Az olcsó ázsiai dömpinggel képtelenség volt versenyezni. Rengetegen tönkrementek akkoriban, Hubay Zoltán üzemének ajtajára is lakat került. A cégvezető ekkor leült megbeszélni a jövőt az egyetemet frissen elvégzett fiaival, Nándorral és Csongorral, és két opciót vázolt fel. Az egyik úgy szólt, hogy a fiúk külföldön próbálnak szerencsét, ő pedig kivesz minden pénzt a cégből, és azzal élete végéig elboldogul. A másik terv az volt, hogy ezt az összeget ugródeszkának használva belevágnak valami teljesen újba.
„Utóbbit választottuk, majd utána másfél évig ötleteltünk azon, hogy milyen irányba tudnánk elindulni. Végül a hőszigetelésre esett a választás” - eleveníti fel Hubay Nándor. 2008-ban gyártották le az első polisztirol-tömböket, pont a gazdasági válság kellős közepén. A család tagjain kívül egyetlen alkalmazott volt a cégben, de felépült már egy kis gyár. Amire csak lehetett, beleértve a családi házat is, hitelt vettek fel, de megérte kockáztatni, már az első év végén 30 milliós árbevételük volt.

A földön tartani az árakat

Egy éven belül megvettük az első kamiont a kiszállításokhoz, és két éven belül már egy nagyobb, új gyárcsarnokba költözhettünk. Később megnyitottuk a debreceni Hőszigetelő Centrumot, ahol számtalan hőszigeteléshez kapcsolódó terméket kínálunk. Szerencsénk volt? Lehet, hogy az is volt benne, de az biztos, hogy nem voltunk restek kemény munkát belerakni abba, hogy működjön” - mondja az ügyvezető, aki úgy látja, a munka hozza a szerencsét, ha valaki tesz érte, akkor előbb-utóbb szembejön egy jó lehetőség, amit meg lehet ragadni. A Hubay családnak ez szemlátomást sikerült, a cég árbevétele tavaly már hétmilliárd forint fölött alakult, az EBITDA pedig csaknem duplája a 2021-es értéknek.

„A titok nem abban van, hogy tudjuk miként kell jó polisztirolt gyártani. Az adja fel a leckét, hogyan tudjuk azt a minőséget olyan hatékonyan legyártani, hogy annak ára ne szálljon el az egekbe. Mind a gyártásnak, mind a cég működésének végletekig optimalizáltnak kell lennie, hogy piacképesek legyünk” - mutat rá Hubay Nándor. Ez a fajta hőszigetelő ráadásul erősen szezonális termék, van egy olyan időszak, amikor éjjel-nappal nyomni kell megállás nélkül a gyártást. „Kezdetben előfordult, hogy pont ebben az időszakban meghibásodás miatt leállt az egyetlen gőzkazánunk” – eleveníti fel a nehéz pillanatot a cégvezető. Ennek híján leállt a gyártás, a tönkrement alkatrész helyett villámgyorsan kellett volna újat szerezni Németországból, de három hónap lett volna a szállítási idő.

A Hubay testvérek inkább autóba ültek, és éjjel-nappal a volán mögött ülve személyesen keresték fel a német gyártót, így három nap alatt meglett a nélkülözhetetlen alkatrész, a gyártás pedig ment tovább. Tanultak az esetből, azóta minden olyan alkatrészből tartanak raktárkészletet, amire valamelyik gépük szervízeléséhez szükség lehet.

funfact__0000s_0046_Styro-Tex-Kft..png

Fokozatosan építkeztek

A piac meghódítása nem volt egyszerű. A régióban már számos konkurens polisztirolgyártó működött – Hajdúszoboszlón, Hajdúnánáson, sőt Debrecenben is fel kellett velük venni a versenyt. „Ők régóta a piacon voltak már, nekünk más stratégiát kellett alkalmaznunk. Nem azt tűztük ki célul, hogy minél gyorsabban, a lehető legnagyobb árréssel megkeressük a befektetett pénzünket, inkább a fokozatos építkezésre helyeztük a hangsúlyt. Folyamatosan építettük a kapcsolatokat ügyfeleinkkel, kiépült az elsőkörös partnerhálózatunk” – eleveníti fel Hubay Nándor. Az EPS-nél az alapanyag költsége teszi ki a 80-85 százalékát, ennek az ára nagyjából fix mindenhol. A maradék 15-20 százalékon belül kell kitermelni a gyártási költséget. De hogy lehet mást, vagy többet nyújtani, mint a konkurencia? „Van egy projektcsapatunk, rátermett kollégák műszaki támogatást is adnak a beruházóknak, kivitelezőknek. Csomagokat vehetnek nálunk, mondjuk adott egy lapos tető, akkor adunk hozzá lejtésképző elemet, vízszigetelést, szellőzőt, ráadásul mindent raktárból kiszállítva” – mondja Hubay Nándor hozzátéve, palettájukon ragasztó, háló, dübel és vakolat is található, utóbbit gyártják is, így a két legdrágább elem termelése teljesen a kezükben van.

Felvásárlással bővültek

A kész polisztirol termékek szállítása körülményes óriási helyigényük miatt, ezért nagyobb távolságokra fuvarozni nem kifizetődő. A Hubay család ezért közel a fővároshoz, a Csepel művek területén megnyitotta következő üzemét, hogy ne kelljen a szigetelőanyagot Debrecenből Budapestre, illetve Nyugat-Magyarországra fuvarozni. A kezdeti nehézségek után felpörgött a csepeli gyár forgalma, mindent felvásároltak a pesti megrendelők, itt találtak ugyanis legközelebb EPS-gyártót. A további terjeszkedéshez ezért tavaly a Styro-Tex megvásárolta a Poli-Farbe dunántúli EPS-üzemét, mivel a lengyel multinacionális festékgyártó ezzel az üzletággal már nem akart foglalkozni.

„Az volt a legerősebb éve az építőiparnak, nekünk pedig jó lehetőség arra, hogy bővüljünk. A megvásárolt gyárban ugyan nem a legmodernebb gépek működtek, de az első pillanattól fogva termeltek nekünk, miután a birtokunkba került” – mutat rá Hubay Nándor, aki úgy látja, az előttünk álló időszakban bőven lesz idő fejlesztésekre.

„Amilyen szárnyalás volt 1-2 éve, most annyira visszaesett a piac. Mindenre lőnünk kell, a csepeli értékesítő csapatot például megdupláztuk emiatt” – húzza alá a cégvezető hozzátéve, folyamatosan keresik az új lehetőségeket, a cég folyamatosan növeszti új lábait, miközben a korábbi kötöttáru-gyár utódjaként egyre nagyobb sikerrel működik egy hímzőüzemük is.

arbev_Styro-Tex Kft.png