Honeycomb_SBT_5228_23.jpg

Pichovszky Domonkos alapító, ügyvezető

„Évtizedes gyakorlatunk van a digitális, online marketingben. A televíziós reklámok online továbbítása azonban nem ebből az üzletágból nőtt ki” – meséli Pichovszky Domonkos, a cég ügyvezetője. A nemzetközi piacvezető vállalkozások számára a régió fekete folt volt, hazánkban próbálkoztak ugyan, de érdemi siker nélkül.

A szolgáltatás alapötlete anno Ausztráliából indult, a piac a mai napig globális szinten duopol, vagyis szinte szó szerint a világ összes országában két meghatározó cégcsoport működik.

Az ausztrál televíziós piac meglehetősen fejlett, a közlekedési infrastruktúra viszont meglehetősen fejletlen volt; motoros futárokkal szállították a tévétársaságoknak a reklámokat, elképesztően tág határidőkkel. Erre a problémára adott választ egy digitális reklám-továbbítási rendszerrel az Adstream, számos többletszolgáltatással, például a minőségellenőrzéssel, vagy a speciális lejátszási formátumokra való konvertálással. A duopol piac másik nagy szereplője a szintén ausztrál gyökerű Honeycomb, amely a Group IMD-vel egyesülve jelenleg Peach Video név alatt fut. „2017-ben kezdtünk el beszélgetni velük, párhuzamosan ezzel még zajlott a két cég egyesülése”.

A közép-kelet-európai médiapiac azért izgalmas, mert viszonylag későn indult el, így a legfejlettebb technikát alkalmazta, ráadásul sokkal fragmentáltabb, mint a fejlett nyugati piacok, például, mint a német. „Azt az álláspontot képviseltem, hogy a régió sajátosságai miatt vegyes vállalati formában lehet megoldani a tervezett együttműködést, kell egy teljes jogú magyar képviselet, önálló döntési jogkörrel. Két hónappal később, magunk is meglepődtünk azon, amikor rábólintottak az elképzelésre”.

Maga a szolgáltatás a következőképp néz ki: a hirdető megrendel az ügynökségétől egy reklámkampányt, elkészül a film a megadott időtartamban, az ehhez vásárolt reklámidővel, egy adott médiaterv alapján eljut a tévécsatornához. A modell különlegessége, hogy a végpont felé haladva lecsökken a szereplők száma, hirdetőkből több száz van, ügynökségekből is több tucatnyi, míg saleshouse-ból mindössze kettő. „Így nagyon erős, exkluzív megállapodásokat kötöttünk a saleshouse-okkal, valamint a kiemelt tévékkel. Ez a folyamat végén lévő szereplőknek (saleshouse-ok és tévék) óriási könynyebbség, hiszen a jóváhagyási folyamat egyetlen felületre egyszerűsödik le, egy egységes média könyvtárat kell figyelni – egy szolgáltató garantál neki mindent, minden felelősséget mi viselünk”. A piacok műszaki összetettsége eltérő: Németországban például nagyjából fél tucat végpontra kell szállítani, Magyarországon ez a szám több tucat.

Honeycomb funfact.jpg

Úgy tudtak piacot szerezni, hogy megpróbálták jobban megérteni, jobban kiszolgálni a tévéket. Ennek köszönhető az, hogy immár a második éve piacvezetők a rendszeren átfolyó reklámspotok számát tekintve. Már a kezdetektől fogva a regionális vezető szerepre törekedtek, a magyarországi piachódítási folyamat betetőzése a TV2 csoporttal való exkluzív szerződés tavalyi megkötése volt.

A koronavírus járvány ellehetetlenítette a személyes találkozásokat, „sok időt vesztettünk, hogy nem tudtunk a balkáni országokban előre haladni, az előzetesen már megkötött szándéknyilatkozatokat konkrét szerződésekre, szolgáltatásokra váltani”. Ez a típusú szolgáltatás a régióban Lengyelországban kezdetlegesebb, helyi formában ugyan, de létezik, míg Csehországban és Szlovákiában még csíra állapotban van, ugyanakkor Magyarországon és Romániában igen fejlett. „Nekünk tehát, egy kialakulófélben lévő, lokális piac speciális igényeire kellett egy testre szabott szolgáltatást kifejleszteni. A Peach Video mögött álló befektető viszont egységesíteni szeretett volna, ebbe nem fért bele, hogy mi voltunk az egyetlen közös vállalat a 92 országból álló szolgáltatási területen”. Ez oda vezetett, hogy nem volt mód a régiós egyedi igények kiszolgálására. Így kivásároltuk az angol tulajdonostársat, de stratégiai partnerek maradtunk a Peach-csel a nemzetközi transzferek vonatkozásában. Kelet-közép európai fejlesztő központban készült műszaki platformmal szolgálják ki az ügyfeleket. Magyarországon 14 tévé összes reklámja ezen a nagyon letisztult felületű, igen felhasználóbarát rendszeren fut keresztül. „A mi szoftverünk egyszerű paraméterek megadásával nagyon gyorsan illeszthető az azt használó televíziók és sales house-ok rendszereihez, erre a konkurencia megoldásai ilyen fokon nem képesek”.

„A régiós terjeszkedésben két nagy probléma mutatkozik. Kiépültek nagy médiaholdingok, iparági konglomerátumok cseh vagy lengyel központtal, eredményesek egyes balkáni országok is, ugyanakkor egy ilyesfajta terjeszkedés támogatása nálunk nem megoldott”.

A milliárdos nagyságrendű árbevétellel rendelkező cég statisztikai létszáma mindössze hét fő, ennyien állítanak elő közel kétmillió eurós EBITDA-t. Ez nagyon nagy szellemi hozzáadott értéket jelez. A reklámidő tekintetében az európai szabályozás nagyjából egységes, vagyis a spotok száma többé-kevésbé mindenhol ugyanannyi. Az árak sem szórnak annyira, mint más ágazatokban. „Bármilyen furcsán is hangzik, Montenegró és Lengyelország nagyjából ugyanazt tudja számszakilag”. Ez azt jelenti, hogy nagyon ígéretes terjeszkedési lehetőségek kínálkoznak a térségben – akár többszörözni is lehetne a cég méretét.

A régiós tévés piacban az előrejelzések szerint még mindig van pár év növekedés. A jövő kétségtelenül az online alapú, illetve streaming szolgáltatásoké, ugyanakkor az is látszik, hogy korlátozott, erősen célzott reklámtartalomra ők is igényt tartanak. A probléma ebben a szegmensben az, hogy viszonylag alacsony a streaming csomagok ára, így nagy kérdés, hogy mennyivel lehet olcsóbban árazni ezeket úgy, hogy reklámokat is közvetítenek. „Az online, streaming jellegű térben sokkal jobban célozható a reklám, ezért sokkal többféle verzió készül belőle, ami a mi számunkra több szállítandó kópiát jelent”.

Éppen a régiós terjeszkedés adta lehetőségek minél hatékonyabb kihasználása érdekében folyamatban van a Honeycomb többségi tulajdonának értékesítése, amelyet szakmai befektetőként a nyugat-balkáni távközlési piacokon is aktív 4iG csoport vásárolna meg. A tranzakció jelenleg a GVH engedélyre vár és várhatóan november végén zárul. Az új befektető megjelenése új lendületet adhat a Honeycomb ambiciózus növekedési terveinek megvalósításához a balkáni országokban.

Honeycomb.jpg