Mindannyian ismerjük azt a kellemetlen érzést, mikor elromlik otthon valamelyik szeretett háztartási gépünk. Ilyenkor mindennél fontosabbá válhat egy új hőfokszabályzó a hűtőbe vagy a mosógép szivattyújának a cseréje. „A mi piacunk a problémákra épül” – foglalta össze a speciális piaci szegmens lényegét Szablár István cégalapító. A Rotovill által forgalmazott termékkel ugyanis akkor találkozik a vásárló, ha valami elromlik a háztartásban, és mindent elborít a mosnivaló vagy tönkremegy a hűtőben az élelmiszer. Ekkor jön a küzdelem a szerelőért, akinek jó esetben van megfelelő pótalkatrésze, és gyorsan meg is javítja szeretett készülékünket. Ebben a folyamatban képez fontos láncszemet a Rotovill Kft., az ország meghatározó alkatrészellátója. „Nehéz chatbottal kommunikálni ebben a műfajban, az emberi tényező mindig ott szerepel a rendszerben, de többek közt ezért is izgalmas ez a terület” – áll elébe a folyamatos kihívásnak az alapító.
Egyenes úton jutott el a Rotovill Kft. megalapításáig Szablár István, még a rendszerváltozást követő vállalkozási hullámban, 1993-ban állt saját lábára Pécsett. Nem véletlenül választotta az alkatrész-nagykereskedelmet, hiszen ebben volt korábbi munkatapasztalata, jól hasznosítható – gazdasági-kereskedelmi területen szerzett – végzettségei, ráadásul a piacon is hiány volt a mosógépek, centrifugák, bojlerek és porszívók alkatrészeiből. Bejött a koncepció: ma már kevés olyan javított háztartási gép van Magyarországon, amelybe ne valamely általuk gyártott, forgalmazott termék lenne beépítve, az árbevételt tekintve pedig piacvezető pozícióra tettek szert a szektorban.
Ténylegesen a nagymama garázsából indult az üzletük. A kilencvenes évek elején, a sokakban nosztalgikus érzéseket keltő ETA porszívókhoz kezdtek alkatrészeket importálni. Akkora igény volt erre, hogy kamionszám szállították az alkatrészeket a cseh gyárból. Akkoriban valamivel egyszerűbb volt a piac ellátása, mert szinte minden háztartásban hasonló – valamelyik KGST-országban gyártott – bojler, mosógép, porszívó vagy centrifuga volt üzemben. „Különleges élmény volt megélni azt az új, szabad közeget, melyben a mai körülményekhez képest viszonylag könnyen lehetett vállalkozni, saját döntéssel és felelősségre dolgozni. A rendszerváltáskor rengeteg lehetőség rejlett a kereskedelemben a ma már szinte ismeretlen hiánygazdaságnak köszönhetően, melybe az alkatrészek is beletartoztak…” – emlékezett vissza Szablár István.
Nem újdonság, hogy az elektronikai alkatrészek beszerzése, gyártása, ma már csaknem kizárólag a Távol-Keletről történik. Ennek is volt egy evolúciója, meséli Szablár István: „Eleinte itthon és a volt szocialista országokban gyárttattunk és szereztük be az alkatrészeket, majd az olasz piac vette át ezt a szerepet, köszönhetően az ott már kiépült innovációnak és a termelőkapacitásnak. Később, mint szinte minden területen, itt is megjelentek a távol-keleti cégek, melyek mára minőségben is felzárkóztak a világ élvonalához.”
Kezdetben főként a Dél-Dunántúlt látták el, majd lassan lefedték az egész országot flottájukkal és raktáraikkal. Mára sokezer terméket tudnak azonnal, raktárról szállítani és nincs olyan település az országban, ahová ne tudnák egy munkanapon belül eljuttatni termékeiket, ami ezen a piacon elengedhetetlen. A tulajdonosok a cég megalapításától fogva B2B rendszerben gondolkodtak, partnereik tehát elsősorban viszonteladók, háztartásigép-, hűtő- és klímaszerelők.
Köszönhetően a stratégiai döntéseknek, a gazdasági válság nem különösebben viselte meg a céget, a növekedés ezalatt sem tört meg. A válság átvészelésében sokat segített az átgondolt cash-flow és a szoros kintlévőség-kezelés, valamint a változó igényekhez alkalmazkodó termékportfólió kialakítása, de sok esetben a menedzsment intuitív döntései hoztak eredményt.
A ma már jelentős forgalmat bonyolító hűtés- és klímatechnikai alkatrészek, berendezések gyártása és kereskedelme sem szerepelt a kezdetektől a cég portfóliójában. Új szegmensként, 15 éve indították el, és részben a válság alatt erősödött meg a hűtőgép- és klímatechnikai alkatrészek forgalma, majd, már a konkrét viszonteladói igényekre reagálva, kezdtek el komplett, – elsősorban lakossági – klímaberendezések kereskedelmével is foglalkozni, mely termékkör szintén sikeres ágazattá vált a cég életében.
Sajnos a régiót sújtó szakemberhiányt már négy-öt éve ők is érzékelik, mind a háztartásigép-, mind pedig a klímaszerelők között. Ez a szűk keresztmetszet a teljes piacra befolyással van, ugyanis rendkívül megnehezült az alkatrészek és a klímaberendezések iránti, amúgy egyre növekvő kereslet és kínálat egymásra találása, hiszen manapság szerelőt találni az egyik legnehezebb feladat. „Ennek oka az is, hogy a háztartásigép-szerelő szakma jövedelemtermelő képessége hazánkban viszonylag alacsony, ezért a fiatalok körében nem túl vonzó ez a hivatás. Sajnos elengedhetetlen a szolgáltatói árak emelkedése a szektorban, hogy ez a szakma is vonzóvá váljon…” – mondja az alapító.
A Rotovill termékportfóliója tehát folyamatosan változott az idők során, alkalmazkodva a technológiai fejlődéshez, a vásárlói és piaci igényekhez. A háztartási kisgépek életciklusa például rövidebb lett, ezek ma már ún. „eldobható” termékek, ezért ki is koptak az alkatrész-portfólióból. A nagy háztartási gépek esetében viszont ez már csak részben igaz. Bár a 15-20 éves életciklus ezeknél a berendezéseknél is feleződött, sőt akár harmadolódott, de ezen termékek bekerülési árához képest a javíttatás általában kifizetődik. Mindemellett, ahogy a műszaki fogyasztási cikkek tudása, szolgáltatásai egyre összetettebbek, úgy a háztartási gépek is nagyobb tudásúak lettek, bonyolultabbá váltak, így a tapasztalat szerint ezek a gépek, berendezések általánosságban is egyre több javítást, karbantartást igényelnek.
A Rotovillnél úgy tartják, hogy egy cég sikerességének vagy sikertelenségének csak egy szelete múlik a piacán. Legalább olyan fontos a jól kialakított cégstruktúra, a menedzsment, a dolgozói hangulat, a kiszámítható munkakörnyezet, de mindenekelőtt a partnerek elégedettsége. Ennek szellemében tudatosan építik a menedzsmentet, igyekeznek a dolgozókat bevonni a döntési folyamatokba, a szerelőket, szervizeket, kereskedőket pedig szinte mindenekfeletti becsben tartják. „Őket csak egyszer lehet becsapni” – mondja erről az alapító. Bár közhelynek hangzik, a kezdetektől a megbízhatóság és a kiszámíthatóság azok az alapvető értékek, amelyek mentén a cég működik. Sok energiát fektetnek abba, hogy a végtelen számú termék közül csak a legjobb minőségűeket gyártsák, forgalmazzák, listázzák be.
A hosszú távú és fenntartható növekedéshez folyamatosan keresik a piaci bővülési lehetőségeket. Ennek keretében néhány éve elkezdték felépíteni saját márkás termékportfóliójukat, Rcool márkanéven. Jelenleg mintegy 60 termékből áll az Rcool-paletta, a lengőcsatlakozótól a szobatermosztáton át a klímaberendezésekig. Ahogy Szablár István fogalmaz: „Az Rcool brand létrehozásának célja olyan termékekkel kiszolgálni a piaci igényeket, amelynek legfőbb előnye és erénye a kiváló ár/érték arány, és bár ez elcsépelten hangzik, nálunk tényleg az a mottó, hogy többet adni kevesebbért…”
A pénzügyi mutatók alá is támasztják ezt a törekvést, mivel egy ennyire speciális, kizárólag szakmai partnerekből álló viszonteladói piacon a folyamatosan visszatérő vásárlói „szavazatok” alkotják az eredményeket, és bizony a Rotovill-re és az RCOOL márkára is egyre többen voksolnak.
A jövőbeli tervek között előkelő helyen szerepel a megbízható minőségű és jó ár-érték arányú saját márkás termékeik palettájának bővítése. Jelenleg zajlik a partnereik által használt és kedvelt, komoly forgalmat bonyolító webshopjuk modernizálása is. Felkészülten tekintenek tehát a következő negyed évszázad elé a pécsi cégnél.