Regionális terjeszkedésbe kezd a Delta-Truck Kft. és a Via Bérautó Kft. – mondta el Stefkó Péter, a két cég által alkotott csoport első embere. A kis, közepes és nagy méretű teherautók forgalmazásával, értékesítésével, bérbeadásával és javításával foglalkozó vállalatok jelenleg Budapesten, Szigetszentmiklóson és Pozsonyban tartanak fenn egy-egy telephelyet, így az első lépést a környező országok piacai felé már megtette a szektor hazai piacvezetője. A társaság tervei szerint Csehországban, Ausztriában, Szerbiában és Olaszországban folytatnák a terjeszkedést. Többfajta modellben gondolkodnak: az adott piacon meglévő lehetőségektől függően szóba kerülhet a cégvásárlás, a cégalapítás vagy a menedzsment számára legvonzóbb franchise-rendszer kialakítása is. A vezetés persze tisztában van vele, hogy a határokon átnyúló expanziónak megvannak az informatikai és tőkeoldali feltételei is. Ezért aztán nem meglepő, hogy megkezdték az SAP integrált vállalati szoftverének a bevezetését, sőt a nem túl távoli jövőben a pesti tőzsde felé veszik az útjukat. Utóbbi cél mellett olyannyira eltökélték magukat, hogy csatlakoztak a Budapesti Értéktőzsde ELITE programjához, melynek keretében Stefkó Péter fia, Boldizsár és a társaság egyik munkatársa hamarosan Londonban és Budapesten kezdheti el a felkészülést a nagy lépésre. A mit sem sejtő Boldizsár egyébként közel egy éve, a 22. születésnapjára kapta „ajándékba” a munkaszerződést Pétertől, és azóta szisztematikusan járja végig a két cég különböző egységeit, tanulmányozza azok tevékenységét. Most éppen az értékesítésen dolgozik.
Stefkó Péter 1991-ben, amikor a Győri Távközlési Főiskola frissen végzett exhallgatójaként néhány barátjával megalapította az először használt teherautók behozatalával és azok szervizelésével foglalkozó Delta-Truck Kft.-t, még nem is álmodhatott arról, hogy 28 év múlva az általa vezetett csoport egyszerűen kinövi a hazai piacot. A rugalmas alkalmazkodás a piaci lehetőségekhez azonban már közvetlenül a start után is jellemezte a vállalatot, 1992-ben például a Delta-Truck vált a Renault teherautók kizárólagos magyarországi forgalmazójává. Az üzlet beindult, és az sem törte meg a társaság lendületét, amikor néhány évvel később a Volvo felvásárolta a Renault teherautó-részlegét, s mint minden európai kereskedővel, a Deltával is megszakította az együttműködést. Aztán 1995-ben jött az újabb fordulat, ismét csak Franciaországból. Ugyanis egy francia céggel alapított vegyes vállalaton, a Via Bérautó Kft.-n keresztül honosították meg azt a Nyugat-Európában akkor már elterjedt üzleti megoldást, hogy a teherautókat inkább bérbe, mintsem lízingbe adják a szállítást végző vállalkozóknak. Négy évvel később a Delta-Truck kivásárolta a franciákat, azóta a Via Bérautó teljes egészében a csoporthoz tartozik.
A két kft. között jelenleg úgy néz ki a munkamegosztás, hogy a Stefkó Péter többségi tulajdonában álló Delta-Truck értékesítéssel és szervizeléssel, a Via Bérautó pedig – mint a nevéből is kiderül – bérbeadással foglalkozik. Mostanra már több mint 1000 új és használt járművet értékesítenek évente, a vállalat bérautóflottájában pedig 1500 teherszállító jármű rója hazánk és Európa országútjait. Stefkó Boldizsár egyetért édesapjával abban, hogy a jövőt elsősorban a bérbeadás jelenti. Ez már a cég által kitermelt bevétel és nyereség szerkezetéből is kitetszik. A bérlet hozta tavaly is a cégcsoport mintegy 550 millió forintos adózás utáni profitjának 50-60 százalékát, holott az évi 18 milliárdos árbevétel oroszlánrésze az értékesítésből folyt be. Stefkó Péter szerint a bérlet egyébként is jóval rugalmasabb a lízingelésnél. A teherautókkal kapcsolatos ügyintézés a pékektől az építőipari vállalatokig mindenkinek nyűgöt jelent. A nehézségek ráadásul a flottaméret növekedésével csak fokozódnak. A Via Bérautó a bérbe adott járművek mellé teljes körű szolgáltatást nyújt (biztosítások, adók, téli-nyári gumizás, javítás, karbantartás, kopó alkatrészek cseréje, csereautó biztosítása). Az esetek döntő többségében hosszú távra köteleződnek el az ügyfelek a Via Bérautónál, de ugyanúgy lehetőség van rövid távú, akár egynapos bérlésre is.
A cégcsoport fő tulajdonosa felidézi, hogy a 2008-as világgazdasági válság bekövetkezésekor is milyen jól jött, hogy akkor már volt 250-300 bérautójuk. A szektort nagyon keményen érintette a recesszió, a vállalkozók nem mertek belevágni a lízingelésbe, ehelyett még a korábban átvett teherautókat is visszavitték a lízingbe adóknak. Rövid időre ellenben simán bérbe vették az eszközöket, ha kellett. Abból nem lehetett baj. Ennek köszönheti a csoport, hogy a szektorban működő húsz cég közül a két túlélő közé került, pedig a 2008-ban még bő 10 milliárdos forgalmuk egy év alatt 3,5 milliárdosra esett vissza. Alighogy kikászálódtak ebből a gödörből, elszállt a svájci frank. A vállalat 120 teherautóján volt svájci frankos hitel, kézi vezérléssel menedzselték a hitelszerződéseket, és ha kellett, azonnal döntöttek egy-egy autó eladásáról. Három évig tartott, míg az egész problémakört lezárták, de szép feladat volt – mondja Stefkó Péter. Mindez azonban nem ment volna a bérautózás nélkül.
Az utóbbi időben a legnehezebb feladattá az új munkatársak toborzása vált. Duális képzés keretében együttműködnek ugyan egy ferencvárosi és egy szigetszentmiklósi ipari iskolával, de az azokból kikerülő 18 éves fiatalok sem vállalnak már munkát nettó 300 ezer forint alatt. A kamionok azonban robognak tovább, sőt az elmúlt három-négy évben egyre nagyobb sebességbe kapcsoltak. Egyrészt a Delta-Truck kizárólagos forgalmazási szerződést kötött a Ford Trucksszal Magyarország és Szlovákia területére, másrészt az uniós piacon jól boldoguló magyar fuvarozók egyre több új Volvót, Mercedest, DAF-ot és Fordot bérelnek. Közben a munkavállalói létszám is 110 főre emelkedett a két társaságnál, Pozsonyban pedig összeállt egy tízfős csapat, amely június 1-jén költözött nagyobb telephelyre. Arra a kérdésre, hogy mit tart a siker titkának, az ügyvezető a menedzsment munkáját, a szakembergárdát és a cégcsoport jó szerkezeti felépítését említi. Öt üzletággal működnek, külön egység foglalkozik a használt és az új autók értékesítésével, a bérbeadás pedig kis- és nagyteherautós részlegre oszlik. Végül a szervizelés megint csak külön szegmenst képez. Az öt üzletágvezető, valamint Stefkó Péter és Stefkó Boldizsár hetente beszéli meg a tennivalókat. Ezek során most már egyre sűrűbben kerülnek szóba a regionális bázisok kiépítéséhez szükséges tennivalók is. A Via Bérautó haszongépjármuveit egymás mögé rakva a cég szigetszentmiklósi és budapesti telephelyét össze lehetne kötni.