Ez év júliusa óta már a harminc legnagyobb forgalmú SPAR üzletben is lehet kapni a Cserpes Sajtműhely termékeit, annak ellenére, hogy a cég hosszú évekig kérette magát, hiszen korábban nem szerepelt az az üzletpolitikában, hogy a nemzetközi élelmiszerláncokban is értékesítsék az áruikat. A tulajdonos, Cserpes István azt is elárulta, hogy miért: az erős árverseny miatt a minőségen nem szeretnének semmilyen körülmények között rontani. „A Lipóti Pékséggel történt tavalyi szakításunk után fontos állomáshoz érkeztünk, lehetőséget kell adnunk a fogyasztóinknak, hogy megtalálják a termékeinket” – mondja a cégvezető-tulajdonos. A társaság a kiesett eladási helyek miatt az elmúlt évben jelentős árbevétel-veszteséget könyvelt el, ugyanakkor a 2017-es esztendő ebből a szempontból teljesen más lesz: pozitív a forgalmi oldal, köszönhetően az új értékesítési csatornák kiépítésének.

A vállalkozás 25 éves múltjában jobb és kevésbé eredményes szakaszok is voltak, míg rátaláltak igazi, trendi arcukra. A kezdetekben ricottával piacot nyerő vállalkozás első néhány éve után már húszfős volt. A mostani portfólió magját csak 2005-ben alakították ki: elsőrangú alapanyagokból minőségi sajtot, tejfölt és joghurtot kezdtek gyártani. Főleg mozgóárusoknál, piacokon értékesítettek, majd 2007től lényeges hajtóerőt jelentett a Lipótival való kapcsolat. 19-cserpes.jpgA Cserpes Tejivók története ugyan még csak ötéves – innen datálható a cég dizájnváltása, szélesebb körű ismertsége is –, ám sikere vitathatatlan. Az új piaci arculat bevezetésekor mintegy 250-en dolgoztak a vállalatnál. A 2012-es Sütő utcai indulást követően hamar megnyíltak üzleteik egymás után a nagy forgalmú helyek mentén, a Corvinnál, az Alleenál és a MOM Parknál.

A vendéglátóhelyek eredményeinek örömébe azonban némi üröm is vegyül. Cserpes István ugyanis azt tapasztalja, hogy a munkaerőt nemhogy nehéz megtartani, de megtalálni sem könnyű, és ha végre munkába áll valaki, előfordul, hogy egy hét múlva szó nélkül eltűnik. A jelenséget ő a lazább szellemiségben nevelt fiatalság nagy elvárásainak és az oktatási rendszer beállítottságának tulajdonítja. „Nem tudunk úgy magas szolgáltatási minőséget állandó színvonalon nyújtani, ha még azt is magyarázni kell egy-két alkalmazottnak, hogyan legyen kedves és segítőkész a vevővel” – ismerteti a problémáit. Az immár 330 főt foglalkoztató cég két módon menekül és tör újra előre: egyrészt gépi, ezen belül is automatizálási fejlesztésekkel, másrészt nagy figyelmet fordítanak a humán erőforrás megtartására, a személyi állomány képzésére.

A társaság életében új elem, hogy megnyílnak a „Cserpessbe” névre hallgató vendéglátóhelyek első üzletei a pesti belvárosban, a Bank utcában és a Kálvin téren. Itt egy pár fős személyzetre lesz szükség, és egy magasabb színvonalú, exkluzívabb megjelenítést képviselnek majd.

A gyáregységet 1992-es indulásuk óta folyamatosan, organikusan, a kapacitásigények és a szükségletek növekedésével párhuzamosan fejlesztették. A cégvezető elmondása szerint a 2000-es években kaptak állami támogatást, de döntően önerőből valósítják meg a beruházásokat. Mint mondja, nem szeretne eladósodni.

Ma már a kezdeti napi 1000 liter körüli gyártókapacitás többszörösét termelik, a mintegy napi 20-25 ezer liter beszállított tejből 66-féle terméket állítanak elő. Nemrégiben egy 150 milliós, 1300 m2-es fagyasztóraktárat építettek.

Bár folyamatosan innoválnak – mind működésben, mind termékeikben, hiszen egyedi joghurtjaikat például saját készítésű lekvárokkal turbózták fel –, a szó klasszikus értelmében külön innovációs költséggel nem számolnak. Ahogyan marketinggel sem – hisznek a szájhagyományban. Cserpes István azt vallja: ami jó, azt az emberek viszik. „Szerencsésnek érzem magam, hogy 25 éve keményen dolgozunk; ki mertünk lépni a komfortzónánkból. Olyasmit csinálunk, amiről mások nem is gondolták, hogy lehet. Egy másik utat választottunk, amelyben nincsenek otromba beavatkozások a természetes táplálékokba” – mondja a cégvezető. Legújabb termékük a Tejberizsa névre keresztelt desszert lesz – természetesen a cég alapvető filozófiája szerint, tartósítószer és mesterséges adalékanyagok nélkül készül, ami az összes termékük alapvető tulajdonsága. A receptúrákat sem őrzik titokként: a Trudi Túró Rudiról például azt mondja Cserpes István, az nem más, mint túró, egy kis citromolaj, cukor és étbevonó, ahogy az a tradicionális Túró Rudi esetében is volt anno.

Az üzlet további fellendítésére húsz Cserpes automata elhelyezésén gondolkodnak, a helyszínek kiválasztása még zajlik. A hosszú távú tervekről azt mondja, sokkal nagyobbra már nem növelné a cég méretét, a volumen bővítésére egyelőre van kapacitás.

20-cserpes.jpg